Pages

kematian adalah sebaik-baik peringatan.....

Thursday, November 26, 2009

Banjir di Jeddah, hujan di Mekah

dari kosmo


SEORANG lelaki mengharungi air bah di Jeddah semalam.


JEDDAH - Hujan lebat melanda sehingga menyebabkan beberapa batang jalan raya menuju ke Mekah digenangi air ketika sejumlah besar penganut Islam bersedia untuk mengerjakan haji.

Jemaah-jemaah haji memakai pakaian ihram terpaksa menggunakan payung, sebahagiannya lagi menggunakan topeng muka semasa mengelilingi Kaabah di Mekah.

Namun, berikutan hujan lebat itu, ramai jemaah membuat keputusan untuk tinggal di dalam bangunan penginapan seperti di hotel.

Terdapat juga sebahagian jemaah yang terperangkap dalam kesesakan jalan raya semasa menuju ke Mekah.

Cuaca hujan itu dianggap jarang berlaku pada permulaan musim haji.

Seorang perunding dari Pusat Untuk Kawalan Penyakit dan Pencegahan Amerika Syarikat (AS) yang beribu pejabat di Atlanda, Georgia, Shahul Ebrahim menyatakan masih terlalu awal untuk menyatakan bahawa hujan akan memudahkan penyebaran wabak influenza A H1N1 atau selesema babi.

"Hujan akan menyebabkan penularan beberapa penyakit lain seperti selesema,

"Namun, kami masih tidak mengetahui bagaimana ia akan memberi kesan terhadap penyakit selesema babi.

"Kita tidak boleh membuat ramalan," katanya.


BEBERAPA lelaki menolak sebuah kereta melalui sebatang jalan raya di Jeddah semalam.


Setakat ini hujan telah menyebabkan kesesakan jalan raya di Jeddah. Musim sejuk di Mekah ialah hujan. Namun hujan lebat tidak pernah berlaku di kota suci penganut Islam itu sejak beberapa tahun lalu.

Jurucakap Jabatan Pertahanan Arab Saudi, Mejar Abdullah al-Harthi berkata, pihaknya bersedia untuk berdepan dengan masalah banjir.

Menurutnya, sebanyak 300 buah bas disediakan untuk menghadapi masalah banjir bagi memindahkan jemaah.

Agensi Saudi Press melaporkan setakat ini tidak ada laporan mengenai kematian dan kesakitan akibat hujan itu.

Menurut jurucakap Kementerian Dalam Negeri Arab Saudi, Amer al-Amer, satu lorong di sebatang jalan raya utama menuju ke Mekah ditutup kerana banjir.

"Ia (jalan itu) tidak dapat menampung kehadiran semua orang dari luar Mekah," katanya.


TIGA jemaah haji mengharungi hujan
di Mekah semalam.


Dia mengakui, banjir itu menyebabkan perjalanan jemaah akan terjejas.

Amer berkata, jemaah haji pada tahun ini meningkat beberanding tahun lalu dengan anggaran melebihi tiga juta orang. - Agensi

Friday, November 20, 2009

Terima keputusan 5A UPSR depan jenazah ibu

Tidak seperti murid Tahun Enam lain yang kegirangan ketika menerima keputusan cemerlang 5A Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Siti Amynur Ain Putri Rosdy kesedihan menerima keputusan itu di hadapan jenazah ibunya.

Apabila keputusan UPSR diumumkan di pejabat Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior, Seremban semalam, Siti Amynur Ain Putri berada di surau rumah rakyat Taman Dusun Nyior untuk membantu kaum keluarga yang lain menguruskan jenazah ibunya, Rusmah Abdullah, 47, yang meninggal dunia akibat tekanan darah rendah pada tengah malam Rabu selepas terlantar di wad hospital selama dua minggu.

Berderai air mata Siti Amynur Ain Putri dan kaum keluarga yang lain apabila guru besar sekolah itu, Noreha Adam menyampaikan keputusan ke tangan pelajar itu sendiri di hadapan tubuh kaku ibunya beberapa minit sebelum solat jenazah dimulakan pada pukul 11.30 pagi semalam.

"Saya sedih sangat, ibu tidak dapat melihat keputusan ini. Ibu selalu berpesan semasa hidup bahawa saya ini harapan dia, ayah pula sudah meninggal dunia empat tahun lalu," kata Siti Amynur Ain Putri dengan linangan air mata kepada Bernama.

Pelajar itu kini hidup yatim piatu bersama abangnya yang berusia 14 tahun.

Selepas ayahnya meninggal dunia akibat sakit tibi, ibu Siti Amynur Ain Putri bekerja sebagai pencuci di sebuah hotel bajet rendah di Seremban dengan pendapatan RM500 sebulan.

April lepas, ibunya terpaksa berhenti kerja apabila pelajar itu mengalami kemalangan sehingga patah kaki dan keluarga itu terpaksa hidup dengan bantuan kewangan RM400 sebulan.

Setiap hari selepas berhenti kerja, ibunya akan berjalan kaki sejauh satu kilometer untuk menghantar nasi bungkus kepada Siti Amynur Ain Putri kerana pelajar itu tidak balik rumah untuk menunggu kelas bimbingan UPSR.

Guru besar Sekolah Kebangsaan Taman Dusun Nyior, yang terkejut ketika dimaklumkan ibu Siti Amynur Ain Putri meninggal dunia, berkata: "Siti merupakan ketua murid di sekolah kami. Kami tahu dia akan mendapat keputusan cemerlang.

Pagi-pagi saya sudah ke Pejabat Pelajaran Daerah untuk mengambil keputusan (UPSR) seawal mungkin. 

"Saya nekad untuk mendapat keputusan cepat dan sampaikan sendiri ke tangan Siti sebelum jenazah ibunya di kebumikan di tanah perkuburan Makam Tuan Haji Said," katanya.

Beliau dengan ditemani seorang guru hampir sahaja terlewat dan Noreha tidak putus-putus berdoa supaya Siti Amynur Ain Putri menerima berita baik di sebalik ujian berat yang menimpa pelajar itu.

Ketika menyampaikan keputusan itu ke tangan murid Tahun 6 itu, Noreha berkata suasana sangat hiba dan puluhan orang termasuk ahli surau terdiam tetapi beliau mengumpul semangat untuk memberitahu kepada murid itu: "Ibu tentu tahu Siti mendapat keputusan cemerlang".

Noreha, yang berpengalaman dalam bidang perguruan selama 24 tahun, kini berusaha untuk membantu Siti Amynur Ain Putri mendapat tempat di sekolah berasrama penuh.

"Siti ini tabah orangnya, kami tidak tahu pun ibunya dimasukkan ke wad selama dua minggu sebelum meninggal dunia. Semasa Siti patah kaki pada April lepas, dia mendapat cuti sakit selama dua bulan tetapi masuk bulan kedua, dia berazam untuk datang ke sekolah," katanya.

Katanya Siti Amynur Ain Putri mahu mengubah kemiskinan keluarganya dan bercita-cita menjadi seorang pensyarah. - Bernama

Tuesday, November 17, 2009

Takut Hantu Wahabi!

Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin

Ada beberapa orang mencadangkan agar saya menyentuh sedikit apa yang disebut minggu lepas oleh seorang akvitis tarekat yang menulis mengenai penangkapan saya dalam kolum di bawah saya ini.

Bagi saya, adalah perkara biasa untuk ahli tarekat tidak selesa dengan saya kerana beberapa artikel saya sebelum ini turut mengkritik budaya meminggirkan rasional atau budaya taklid buta yang sering berlaku dalam banyak tarekat sehingga pengikut melakukan apa sahaja yang diperintahkan oleh ‘syeikh’ mereka tanpa bertanya lagi dalilnya.


Namun persoalan yang besar yang sering ditimbulkan ‘siapakah Ahlus Sunnah wal Jama’ah?”. Oleh kerana jenama ini begitu laku, bahkan ia juga sering dijadikan senjata, maka banyak pihak mengistiharkan jenama ini milik mutlak mereka dan sesiapa yang menentang mereka bererti terkeluar dari Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Mereka ini mengingatkan kita kepada Napoleon Banaparte yang berkata: “I am France and France is me”.

Maka ramailah orang mendakwa Ahlus Sunnah wal Jama’ah, walaupun jika ditanya mereka apakah itu Ahlus Sunnah wal Jama’ah mereka meraba dan terpinga mencari jawapannya. Atau jika diberikan jawapan, ia mempunyai kepentingan yang tersendiri.


Sehingga kelompok tarekat yang sering mencetuskan dakwaan berbagai-bagai termasuk konsep ‘wahdatul ujud’ (kesatuan tuhan dengan makhluk) yang dilaungkan oleh Ibn ‘Arabi juga mendakwa mereka Ahlus Sunnah wal Jama’ah.

Lebih sedih lagi, ada yang mendakwa “Ahlus Sunnah hanya yang ikut mazhab Syafi’e”. Kalau demikian, habislah terkeluar imam-imam lain seperti al-Imam Abu Hanifah, al-Imam Malik, al-Imam Ahmad dari kalangan Ahlus Sunnah wal Jama’ah!.

Sehinggakan mereka yang tidak qunut pun dikeluarkan dari Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Maka barangkali tiga perempat dari umat Islam ini terkeluar dari Ahlus Sunnah wal Jama’ah.

Padahal istilah Sunnah di sini merujuk Sunnah Nabi s.a.w yang merangkumi penghayatan al-Quran dan sunnah, maka ahli sunnah ialah mereka yang menghayati hakikat ini. Sementara perkataan jama’ah merujuk kepada para sahabat Nabi s.a.w dalam ertikata lain menghayati al-Quran dan Sunnah seiring dengan jalan yang ditunjukkan oleh generasi agung Islam iaitu para sahabat. Sesiapa yang yakin bahawa al-Quran dan Sunnah adalah pegangan mereka sementara penghayatan para sahabah adalah panduan mereka, maka mereka adalah Ahlus sunnah wal Jama’ah (lihat: al-Mausu’at al-Muyassarah fi al-Adyan wa al-Mazahib wa al-Ahzab al-Mu’asarah, 40-54, WAMY).

Maka dengan itu berbagai mazhab fekah sekalipun ada perbezaan pandangan mereka tidak dikeluarkan dari Ahlus Sunnah wal Jama’ah. Ini seperti kata ‘Abd al-Qahir al-Baghdadi (wafat 429H): “Maka termasuk dalam golongan ini mereka yang mengikut al-Imam Malik, al-Imam Syafi’i, al-Auza’i, al-Thauri, Abu Hanifah, Ibn Abi Laila, Abi Thaur, Ahmad bin Hanbal, Ahli Zahir dan sekelian yang beriktikad dalam bab yang menggunakan akal berdasarkan prinsip-prinsip tauhid sifat. Mereka tidak mencampur-adukkan sedikit pun dengan bida’ah ahli hawa nafsu dan sesat” (al-Baghdadi, al-Farq bain al-Firaq, m.s 314-315, Beirut: Dar al-Ma’rifah).

Jika kita lihat di sini, Mazhab Zahiri yang hanya berpegang kepada zahir nas sahaja dikategorikan sebagai Ahlus Sunnah, apakah tidak qunut, letak tangan atas dada ketika solat, tidak berwirid beramai-ramai selepas selepas solat terkeluar dari Ahlus Sunnah?!

Lihatlah, wakil JAIS dalam temubual Utusan menyebut antara ciri sesat itu mereka yang membicarakan pecahan tauhid kepada Rububiyyah, Uluhiyyah, Asma dan Sifat. Namun dalam ciri-ciri Ahlus Sunnah wal Jama’ah yang dikeluarkan oleh WAMY, bahkan sukatan UIA, sukatan sekolah negara kita dan kebanyakan universiti di dunia ini, itulah ciri manhaj kefahaman tauhid Ahlus Sunnah yang diajar.

Sejak saya sekolah rendah, dalam usrah, dalam buku akidah Presiden PAS, dalam buku sekolah Kerajaan UMNO dan di negara-negara Arab, di UK, US dan Eropah itulah bentuk perbahasan akidah Ahlus Sunnah yang diajar.

Hari ini wakil JAIS dalam temubualnya dengan Utusan menyatakan itu bukan akidah akidah Ahlus Sunnah bahkan dikaitkan dengan akidah penyembah berhala. Akhirnya, dikaitkan dengan wahabi. Kalau begitu telah lamalah kita semua wahabi.

Saya amat dukacita, jika golongan agama itu suka menjadikan senjata kafir mengkafir, sesat menyesat sebagai alat untuk mempertahankan kedudukan dan diri, akhirnya umat yang musnah. Izinkan sekali lagi saya menyebut perkataan Prof Hamka: “Kadang-kala dikatakan Kaum Muda tidak hormat kepada ulama. Padahal yang mereka katakan ulama itu bukanlah Imam Malik atau Imam Syafie, tetapi beberapa pegawai kerajaan yang memakai serban dan jubah. Dan beliau pun merasakan dirinya ulama kerana pada tangannya sudah ada surat tauliah”. (Hamka, Teguran Suci Dan Jujur Terhadap Mufti Johor, m.s. 66).

Daripada cerita tauliah pergi ke cerita wahabi. Setiap yang berbeza pendapat dengan mereka yang memegang kuasa agama dilebelkan wahabi.


Minggu lepas Pengarah Jais menyatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh masuk masjid kerana mereka bagaikan wanita haid. Dalam keadaan ramai bukan muslim salah faham terhadap Islam, fatwa seperti ini dikeluarkan.

Padahal pada zaman Nabi s.a.w para perwakilan muslim dan bukan muslim samada Yahudi, Kristian dan selain mereka masuk berjumpa Nabi s.a.w dalam masjid. Mereka memahami Islam dari masjid dan berurusan dengan kerajaan Islam dalam masjid. Ini disebut dalam banyak hadis.

Jika Pengarah JAIS itu memilih pendapat yang saya anggap tidak kukuh dan merugikan Islam di Malaysia dan saya memilih pendapat para ulama yang menyatakan bukan muslim boleh masuk ke masjid jika ada keperluan, adakah saya telah menjadi wahabi dan sesat? Apakah pula jika satu hari Allah takdirkan saya berada di tampok kuasa, maka pendapat beliau pula akan dihukum wahabi dan sesat?! Rosaklah agama jika menjadi mainan hawa nafsu dan kepentingan!

Saya bukan peminat karangan Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab (1115H). Saya suka dengan Dr Yusuf al-Qaradawi yang menyatakan jiwanya begitu dekat Ibn Taimiyyah (meninggal 728H). Begitulah juga saya. Namun saya sama sekali tidak dapat menerima tabiat suka mengkafir dan menyesatkan tokoh ilmuwan seperti yang berlaku sekarang ini. Jika saya tidak bermazhab Maliki, saya tetap membantah mereka yang menghina al-Imam Malik bin Anas, kerana seorang muslim wajib membela muslim lain yang dizalimi, apatah lagi tokoh ilmuwan.

Sekalipun saya bukan pengikut Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab, saya tetap tidak akan mengizinkan beliau dicerca, dikafirkan dan dihina. Apatahlagi, kesannya besar. Mereka yang membangkitkan isu kafir dan sesat wahabi ini akan mengheret Negara Arab Saudi secara khusus dan beberapa negara Arab lain sebagai sesat dan mungkin kafir. Mereka ini ada agenda yang tersendiri, yang berpusat di Lubnan dan ada agen-agennya sudah sampai ke negara ini. Rancangan menghidupkan kafir mengkafir sesama umat. Ini akan dihuraikan dalam tulisan akan datang.

Baru-baru ini UIA meraikan kedatangan tokoh ilmuwan terkenal ‘Abd Allah bin ‘Abd al-Muhsin al-Turki , Setiausaha Agung, Muslim World League dalam International Conference on Jurisprudence of Minorities in the Light of Maqasid al-Shariah.

Tokoh ini dalam tulisannya Mujmal I’tikad Aimmah al-Salaf memuji akidah dan perjuangan Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab, antaranya beliau menyebut: “Berterusanlah al-Syeikh Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab menyeru kepada akidah yang bersih dan bersinar. Dengan tauhid, beliau menentang syirik, dengan ilmu beliau menentang khurafat” (m.s. 105, Beirut: Muasasah al-Risalah).


Dr Yusuf al-Qaradawi juga menyebut dalam Fiqh al-Aulawiyyat memujinya, dengan berkata: « Bagi al-Imam Muhammad bin ‘Abdul Wahhab di Semenanjung Arab perkara akidah adalah menjadi keutamaannya untuk memelihara benteng tauhid dari syirik yang telah mencemari pancaran tauhid dan dikotori kesuciannya. Beliau telah menulis buku-buku dan risalah-risalah dalam perkara tersebut. Beliau bangkit menanggung bebanan secara dakwah dan praktikal dalam memusnahkan gambaran-gambaran syirik. (m.s. 263, Mesir: Maktabah Wahbah).


Seorang lagi tokoh fekah yang terkenal di zaman ini, yang banyak pandangannya dirujuk, Dr Wahbah al-Zuhaili menyebut : “Sesuatu yang tiada syak padanya, menyedari hakikat yang sebenar, bukan untuk meredhakan sesiapa, berpegang kepada ayat al-Quran yang agung

(maksudnya):“Jangan kamu kurangkan manusia apa yang menjadi hak-haknya (Surah Hud: 85)

, bahawa suara kebenaran yang paling berani, pendakwah terbesar untuk islah (pembaikian), membina umat, jihad dan mengembalikan individu muslim kepada berpegang dengan jalan salafus soleh yang terbesar ialah dakwah Muhammad bin ‘Abdul Wahhab pada kurun yang kedua belas hijrah.Tujuannya untuk mentajdidkan kehidupan muslim, setelah secara umum dicemari dengan berbagai khilaf, kekeliruan, bid’ah dan penyelewengan. Maka Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab ialah pemimpin kebangkitan agama dan pembaikian (islah) yang dinantikan, yang menzahir timbangan akidah yang bersih..” (Rujukan: Dr Wahbah al-Zuhaili, Risalah Mujaddid al-Din fi Qarn al-Thani ‘Asyar, m.s 57-58).

Sekali lagi, seperti yang pernah saya tanya dahulu, apakah mereka semuanya wahabi kerana memuji Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab. Apakah mereka jika berceramah di negara ini akan ditanggap kerana tiada tauliah dan tauliah pun tidak boleh diberikan kepada mereka kerana mereka ada unsur wahabi ?!

Dalam sejarah, akibat permainan golongan agama seperti ini al-Imam Ahmad bin Hanbal pernah dijatuhkan hukuman oleh ulama pemerintah pada zamannya, al-Imam al-Bukhari juga sama. Wahabi telah menjelma bagaikan istilah hantu yang digunakan oleh orang tua-tua dulu untuk menakutkan budak-budak.

Maka, tidak pentinglah samada hantu itu wujud atau tidak di situ, tidaklah penting samada orang tua-tua itu pernah melihatnya atau tidak, tidaklah penting apa rupanya, yang penting kanak-kanak menjadi takut dan orang tua-tua dapat duduk selesa bersembang di meja kopi dengan gelak ketawa sampai ke pagi.

Tuesday, November 10, 2009

Hadiah dari Tuhan

Sebuah monolog buat bonda

bonda dengan cucu2 di pusara Chomel, 2009

Bonda, aku selalu memanjatkan doa pada Ilahi agar aku diberi kesempatan untuk berbakti kepadamu. Aku selalu juga berharap andai malikat maut datang, biarlah aku yang dijemput dahulu. Dan setiap usi solatku, kupanjatkan doa agar bonda diberi rahmat olehNya, dilidungi , diberikan keafiatan dan kegembiraan serta ketenangan. Aku saban waktu seusai berbicara denganNya, akan memohon agar bonda (juga ayahanda) sentiasa diberi hidayat olehNya.

Sungguh, pengorbanan bonda tidak ternilai. Hanya aku yang tidak betah untuk membalas setimpalnya jasa-jasa bonda. Sedangkan aku anak lelaki yang sepatutnya malah dituntut oleh agama untuk menjaga bonda. Jarak dan komitment pada keluarga memisahkan aku dan bonda. Pun aku tidak pernah berputus asa memanjatkan doa agar aku dikembalikan ke sisi bonda selagi hayat ku dan hayat bonda masih berdetik. Aku ingin menerima anugerah Ilahi dengan menjaga bonda dan juga ayahanda.

Dalam usia 73 tahun, bonda masih lagi kuat di mata ku. Berbanding dengan usiaku, aku rasa bonda lagi kuat. Mungkin hasil amalan malam bonda, mungkin hasil dari kejerihan yang bonda tanggung selama ini. aku masih ingat suatu hari Jumaat tahun 1977 ayahanda datang ke asrama dan menyampaikan warkah yang isinya sudah ku tahu. Namun ku gagahi untuk membacanya bagi mencari kepastian. Saat itu aku mencari kesendirian di bilik mandi agar tidak diketahui teman-teman. Sehabis lembaran ayah kubaca, aku tidak dapat menahan airmata ku kerana kini pasti ayah dan bonda sudah berpisah.

Sejak dari itu, bonda dengan tabah memelihara kami anak2 bonda yang 8 orang serta abang. Dalam kejerihan hidup dengan gaji yang kecil, bonda harungi hidup tanpa memikirkan untuk mencari pengganti ayah. Bonda korbankan segalanya untuk kami. Lalu, apakah tega untuk ku biarkan semua itu terlipat dalam lipatan sejarah kehidupan. Tidak bonda, aku ingin membalas jasa bonda semampu mungkin. Aku ingin bahagiakan bonda semampu mungkin. Aku ingin apa jua derita bonda biar aku yang tanggung. Aku tak ingin secalit garis duka terkena bonda. Begitu, seandainya malaikat maut tiba, aku ingin aku duluan yang dijemput kerana aku tak akan sanggup melihat bonda disaat tersebut.

Bonda, aku sering membayangkan aku disamping mu. Melayan setiap kemahuan mu semampuku. Menemani bonda ke tempat2 pengajian, menemani bonda menziarahi taulan. Aku tahu semua itu tidak akan dapat menebus jasa2 dan pengorbanan bonda kepada ku, namun itulah yang mampu ku impikan. Bonda teramat sayang kepada anak2 bonda, namun hati bonda amat tabah. Saat Chomel sakratul maut bonda masih tabah untuk tidak menitiskan air mata. Padahal itulah kepergian pertama anak bonda mengadap Ilahi. Dan kesedihan bonda hanya bonda hamburkan beberapa hari selepas itu. Sungguh, bonda amat tabah. Dan kasih sayang bonda terhadap Saiful anak bongsu bonda amat dalam. Bonda sanggup tinggalkan apa jua majlis yang bonda hadiri kerana takut apabila Saiful balik ke rumah, bonda tidak ada. Bonda tidak mahu dia susah.

Bonda, aku pernah membisikkan pada Saiful betapa bertuahnya dia kerana mendapat hadiah dari Tuhan dengan diberikan peluang untuk menjaga bonda. Dan aku juga memahami kehendak dan perangai anak muda sepertinya yang punya agenda sendiri bersama anak isteri dan kawan2. Sebab itu, kadang2 bonda ditinggalkan bersendirian di rumah. Namun bonda, maafkan ku kerana menyatakan ini, aku amat tidak bersetuju dengannya yang merahsiakan pemergiannya untuk menonton bola di Bukit Jalil tempoh hari. Dan pada saat yang sama menantu bonda juga pulang ke rumah orang tuanya, meninggalkan bonda yang menanti kepulangan Saiful bersendirian. Aku dapat bayangkan kegelisahan bonda yang memikirkan keselamatan Saiful sedangkan pada saat yang sama dia sedang berhibur menonton bola. Sepatutnya dia maklumkan pada bonda agar hati bonda tenang dan anak cucu bonda yang lain dapat menemani bonda. Sepatutnya menantu bonda juga maklumkan pada bonda yang Saiful tidak balik pada hari itu dan dia juga tida balik.

Apa dayaku bonda. Jangkauanku tidak mampu menembus banjaran Titiwangsa untuk berada dekat bonda di saat ini. Tiap kali menelefon bonda, telefon bonda tidak aktif. Aku hanya boleh berbicara dengan bonda hanya apabila bonda menelefonku, itu pun kebanyakannya untuk menanyakan perihal Saiful. Bonda, aku harap Saiful akan genggam hadiah yang Tuhan berikan ini padanya agar peluang ini terus berada dalam genggamannya. Dalam masa yang sama aku dan anak2 bonda yang lain juga turut berharap untuk merasai hadiah Tuhan ini.

Sabda Nabi s.a.w bila ditanya oleh sahabat;

“Amal apa yang paling dicintai Allah?, sabda Rasulullah saw : Shalat pada waktunya. Lalu apa?, sabda beliau saw : Bakti pada ayah bunda. Lalu apa?, sabda beliau saw Jihad di Jalan Allah” (Shahih Bukhari)


Monday, November 9, 2009

Buweeekk!!!!.....buat Sam...

Sam atau nama penuhnya SamSeng adalah kucing jalanan yang menumpang teduh di rumah jiran dan akhir2, di rumah ku. Dinamakan Sam, singkatan dari Samseng kerana raut wajahnya yang nampak samseng, namun begitu setelah dilemahkan dengan wiskas, akhirnya aku menjadi sayang kepada Sam. Namun begitu, luka pada telinga Sam yang membawa bersama bau hanyir telah menghalang aku memeluk dan memandikan Sam. Aku suka kucing..

Hari tu, seperti biasa2nya, Sam akan menyambut ku dengan ngiauan meminta makan , setiap pagi tatkala aku membuka pintu rumah. Pun begitu, hari itu tidak ada apa2 utk kuberikan pada Sam. Aku selalu berbual dengan Sam, dan pagi itu aku katakan pada Sam, "tunggu jap..nanti aku gi beli". Lalu aku menapak ke Petronas yang hanya beberapa langkah dari rumahku. Setelah aku belikan sepeket wiskas, aku terus balik ke rumah dengan sangkaan Sam akan menunggu seperti biasa. Tapi Sam tidak ada dan sangka ku tentu Sam ke rumah sebelah, mencari makan.Biarlah..

Sudah seminggu kelibat Sam tidak kelihatan.Tinggallah makwenya si Muka Sedih kese ekoran. Muka Sedih pun spesis sama macam Sam- kucing jalanan. Mukanya dahlah sedih, berkurap lagi..Aku dapat menduga kegelisahan si Muka Sedih tanpa Sam di sisi. Siapalah yang sudi mencium muka kurapnya itu kalau bukan Sam. Kesian aku padanya, dan setiap kali dia menjengah di depan pintu akan kuhulurkan makannya. Tapi wiskas Sam tetap tidak terusik.Aku menunggu Sam datang. cuak juga di hati, entah2kan Sam dah mati. Dulu masa Adik (kucing jiran yg menumpang dirumahku) nak mati, perangainya pun pelik juga. Ah..aku lontarkan fikiran2 tentang kematian Sam jauh2.

Semalam, hanya sehari aku tinggalkan rumah, aku rasa kelainan suasana di rumah. Ada bau yang busuk. Sangkaku sampah tidak diangkat oleh Alam Flora. Maklumlah hari Ahad. Aku periksa setiap tong sampah dalam rumah dan luar rumah. Tidak ada bau busuk tersebut walaupun ada sampah yang tak dikutip. Puas aku mencari punca bau itu namun hampa. Waktu itu jam sudah hampir 8.00 pagi dan aku harus segera ke ofis. Sebaik aku hendak ke kereta, aku terpandangkan pasu bunga yang terbalik di laman kecil depan rumah. Lalu aku dekati untuk membetulkannya. Tiba-tiba gelodak angin dan kecuran liur dan juraian air mata menerjah diriku.

Buweekk!!Buweekk!!Buweekkk!! Angin tersebut menolak2 perut ku mengeluarkan liur di mulut dan mengalirkan air mata panas.Ada bau busuk yang amat. Aku tahankan sedikit utk meninjau apa puncanya dan tak lain, ia adalah Sam yang tergelimpang di celah pasu bunga.Ulat penuh di tengkuk Sam yang sudah kehilangan bulu itu. Kugagahi untuk masukkan Sam ke dalam plastik sambil membuweekk beberapa kali.

Sam, kau pergi jua akhirnya. Diriwayatkan pada hari Hisab nanti semua makhluk akan dihisabkan dengan adil. Termasuklah juga binatang dengan binatang. Tersebut dalam satu riwayat bahawa kambing yang tidak bertanduk akan diberi kesempatan untuk membalas tandukan kambing yang bertanduk kepadanya semasa di dunia dahulu. Sesudah binatang2 itu diadili, diriwayatkan Allah taala akan berkata kepada mereka, "Jadilah kamu tanah". Ketika itulah orang2 kafir akan berkata "Aduhai ! Sekiranya aku pun menjadi tanah seperti itu"

Hakikatnya, kita insan akan di adili dan akan menerima akbibat dari perbuatan kita di dunia ini, walau sebesar zarahpun. Sesudah di adili, kita akan menerima samada syurga atau neraka. Kita tidak akan menjadi tanah seperti binatang tersebut. Dan ketahuilah, kehidupan di akhirat adalah kekal dan tiada kematian di akhirat. Renung2kanlah sahabat...

Wahabi?


Bahaya Wahabi

Oleh Roslan Ibrahim dan Mohd Fadly Samsudin

rencana@hmetro.com.my

www.hmetro.com.my/Curr...ndexv_html


Waspada 'tajdid' Wahhabi

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemubual Ahli Jawatankuasa Pengawalan Akidah

 Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Mahfuz Muhammad bagi mengupas

 isu ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1107&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm


Sedikit ulasan tentang bahaya wahabi dan kekeliruannya.

Quote::

Kehadiran golongan itu di sini dapat dirasakan berikutan ada pengikutnya berani mencerca ulama ahlu Sunnah Wal-Jamaah termasuk amalan sunat yang terdapat dalam ajaran Islam seperti doa qunut dan berzikir selepas solat.

Benarkan golongan sunnah mencerca amalan doa qunut dan zikir lepas solat? Hanya yang tak faham sunnah je akan cerca perkara khilaf. Mungkin penulis tak tau beza antara cerca dan kritik.

Quote::
Aliran Wahabi ibarat api dalam sekam dan boleh mengancam negara dan menyebabkan umat Islam bergaduh sesama sendiri jika tidak dibendung pihak berkuasa agama di Malaysia.

Mintak pihak berkuasa selesai isu politik dulu. Isu politik lebih memecah belahkan masyarakat.

Quote::
Mereka juga seperti musuh dalam selimut kerana sukar untuk mengenal pasti golongan ini apatah lagi mereka turut hadir dalam majlis agama, bersolat di masjid atau surau dan tidak mengaku diri mereka pengikut ajaran Wahabi.

Mengapa kita mahu mengaku wahabi sedangkan kita bukan wahabi? Siapa pun takkan mengaku pencuri kalau dia bukan pencuri?

Quote::
Bagaimanapun, secara halus mereka menyusup dalam kelompok masyarakat Islam di negara ini dengan menghina mazhab Ahlu Sunnah Wal-Jamaah yang menjadi rujukan umat Islam dengan membawa Islam mudah sehingga masyarakat keliru.

Islam mudah? Bukankah Rasulullah s.a.w sendiri memilih perkara mudah antara dua perkara selagi mana ia tidak haram? Apa takrifan mudah? Bukan semua pendapat yang dipegang itu mudah. Apakah pendapat wajib solat jemaah di masjid yang dipegang sebahagian oleh ulama'2 salafi itu mudah? Apakah pendapat wajib isbal pada sebahagian pendapat ulama2 salafi itu mudah? Tak tepat menilai mudah hanya kerana meninggalkan amalan2 yang tak dilakukan salaf.

Tak tepat mengatakan menghina ASWJ sedangkan tiada sepakat ulama dalam menetapkan amalan2 yang disebut penulis.

Quote::

Fahaman Wahabi turut menolak ijmak dan qias. Ijmak ialah persepakatan dalam hukum syarak di kalangan umat Islam dari satu zaman ke satu zaman selepas Nabi Muhamad s.a.w wafat.

Ini jelas dibuktikan dengan firman Allah s.a.w yang bermaksud: "Dan sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran petunjuk (yang dibawanya) dan ia pula mengikut jalan yang lain dari jalan orang-orang yang beriman. Kami akan memberikannya kuasa untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya, dan (pada hari akhirat kelak) Kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali." (Surah an-Nisaa', ayat 115).

Jadi, wajib kita mengikut apa yang diputuskan ijmak kerana ia senarai yang ketiga terpenting daripada sumber perundangan Islam

Adakah terdapat ijma' dalam zikir jahar lepas solat? amalan yasin malam jumaat? dan lain2 amalan yang dianggap 'sunnah'?

Quote::
"Golongan Wahabi tidak berpegang kepada mana-mana mazhab kononnya hanya berpegang kepada al-Quran dan hadis.

"Tetapi, sejarah membuktikan ramai tokoh tersohor Islam seperti Imam Nawawi, Imam al-Ghazali, Termidzi, Bukhari dan Muslim berpegang kepada mazhab yang empat itu," katanya.

Setakat yang diketahui, Syeikh Muhammad Abdul Wahab bermazhab hanbali. Juga Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah banyak menaqalkan kata-kata Imam Ahmad dalam majmu' nya.

Quote::
Katanya, tuduhan Wahabi terhadap beberapa amalan yang sudah menjadi kebiasaan masyarakat Islam di Malaysia seperti doa qunut, membaca al-Quran di atas kubur dan wirid selepas solat membuatkan umat keliru.

Ia bukan tuduhan, tapi qaul ulama sebelumnya yang membincangkan perkara tersebut. Umat keliru kerana kita ta'sub pada satu pendapat.Jika kita terbuka,insyaAllah takda yang keliru.

Namun, kita bersetuju memang kekadang pendekatan kita tak kena dalam sesetengah hal.

Quote::
Merujuk kepada buku Makna Sebenar Bid'ah : Satu Penjelasan Rapi yang dikarang oleh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari yang turut disemak oleh Mufti Negeri Sembilan Datuk Mohd Murtadza Ahma d, Bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Md Hashim Yahya serta Yang di Pertua Persatuan Ulama Malaysia, Saleh Ahmad menyebutkan ulama bersepakat mengenai pembahagian bid'ah antara yang terpuji dan tercela. Orang pertama yang mengatakan demikian ialah Umar r.a.

Setakat yang diketahui, ulama bersepakat tiada bi'dah hasanah dalam ibadah khusus. Pembahagian bid'ah hanya pada sudut bahasa.

Quote::
Ulama juga bersepakat bahawa sabda Rasulullah s.a.w yang menyebutkan: "Setiap yang bid'ah itu sesat" adalah hadis umum yang perlu dikhususkan.

Adakah wujud ijma' dalam penafsiran hadis tersebut? Apapun, yang diketahui istidlal hadith itu menunjukkan yang tiada hasanah dalam bid'ah agama.

Quote::
Al-Imam Ibn Lub dalam menyangkal pendapat golongan yang tidak menyenangi amalan berdoa selepas sembahyang mengatakan perkara berkenaan tidak diamalkan generasi salaf.

Namun, tidak mungkin mengatakan hukumnya haram atau makruh kerana perkara yang dilakukan itu mempunyai asas dalam syarak.

Ibadah khusus tak boleh disyariatkan dengan dalil umum. Ia perlu disyariatkan dengan dalil yang khusus. Jika tidak, boleh je sesiapa nak berjoget lompat2 sebut nama Allah(menggunakan ayat ar-Ra'du 13:28).

Namun, dalam bab berdoa ia memang luas. Cuma jangan di'tiqadkan mesti lepas solat. Masalahnya masyarakat ada yang menganggap wajib doa jemaah lepas solat.

Quote::
Mengenai amalan membaca wirid beramai-ramai selepas sembahyang. Memang ia tidak pernah berlaku pada zaman Nabi s.a.w, tetapi tidak haram. Sesiapa yang mendakwa amalan ini diharamkan bererti dia melakukan pembohongan atas nama Allah s.w.t.

Pengharaman amalan itu tidak disebut dalam al-Quran dan al-Sunnah.

Pengharaman wanita menjadi imam bagi lelaki pun takda dalam hadith. Apakah ia akan jadi halal? Perlu difahami kaedah usul dalam ibadah ialah haram hinggalah menjadi halal.

Jika setiap perkara dalam ibadah khusus boleh ditambah sesuka hati, maka apa gunanya surah al-Maidah ayat 2? Apakah kita mendapat wahyu yang sesuatu amalan itu wajib @ sunnah sedangkan ia tak dilakukan salaf?

Quote::
Hadis Muslim yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah menyebutkan sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidaklah berkumpul satu kaum di dalam rumah Allah sambil membaca al-Quran dan mengulangkaji antara sesama mereka melainkan turunlah kepada mereka ketenangan, dan mereka diliputi oleh rahmat dan dinaungi oleh malaikat, dan Allah menyebut perihal mereka kepada makhluk yang di sisiNya."

Hadis ini memberikan kefahaman bahawa membaca al-Quran secara beramai-ramai di dalam masjid adalah disyariatkan.

Dalam Sahih Muslim terdapat juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Musa al-Asya'ari daripada nabi s.a.w yang bersabda yang maksudnya: "Selalulah membaca al-Quran, demi Dia Yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, al-Quran itu lebih mudah terlepas (hilang) daripada unta yang diikat." (Muslim. Kitab Salah al-Musafirin (231/791).

Ini istidlal yang salah. Adapun al-quran boleh dibaca secara bertadarus berdasarkan hadith sahih. Tak diketahui ia dibaca beramai2 atas dengan satu suara, pada waktu tertentu. Ini semua memerlukan dalil.

Sekali lagi menggunakan dalil hadith yang umum tidak tepat. Ini dalil fadilat baca al-quran dan bukan dalil mengharuskan al-quran secara jemaah dengan satu suara.

Apakah jawapan kita pada mereka yang baca al-quran beramai2 sambil menari dan kemudian menjustifikasikan dengan hadith di atas?

Quote::
Kesimpulannya, dari segi tauhid, fahaman Wahabi bukan ajaran baru atau termasuk antara 73 cabang ajaran sesat, cuma ia boleh menimbulkan suasana tegang dalam masyarakat Islam kerana pendekatan yang diambil terlalu mudah tetapi bahaya.

Alhamdulilah, mereka tidak menghukum mereka sesat. Bab pendekatan tu mungkin benar tapi nak kata mudah perlu dinilai semula.

Quote::
Amalan dalam fahaman Wahabi antaranya:

# Dalam mempelajari ilmu Usuludin hendaklah berpegang kepada fahaman yang diasaskan Ibnu Taimiyyah

Pegangan ibnu Taimiyah mengikut ulama2 salaf. Maka sebenarnya kita ikut ulama salaf dan bukannya ibnu Taimiyah secara mutlak

Quote::
# Di dalam amalan fiqh pula tidak berpegang kepada mana-mana mazhab, malah boleh berpegang antara satu sama lain (Talfiq)

Kita berpegang kepada apa sahaja mazhab selagi mana mereka menafsirkan nas2 dengan benar. Talfiq dibenarkan dengan syarat bukan hendak bermudah2 dengan agama tapi dengan niat menghampiri kebenaran

Quote::
# Berpegang kepada sumber al-Quran dan hadis sahih sahaja tanpa berpegang kepada Ijmak dan Qias

Ini dusta, rasanya tak perlu ulas sehinggala mereka membawa hujah bagi pernyataan ini

Quote::
# Melarang keras umat Islam berdoa melalui tawassul (perantaraan)

Bukan semua tawasul yang diharamkan, hanya tawasul kepada manusia dengan anggapan manusia tersebut berpengaruh atas doa.

Quote::
Melarang ziarah kubur walaupun makam Rasulullah s.a.w

Bab ziarah kubur ada dalam hadith maka tak benar dakwaan ini.

Quote::
Menghancurkan tugu peringatan kerana semua itu menjadikan umat Islam syirik

Setuju, apa beza berhala dan tugu? Ia mungkin tak disembah sekarang tapi sapa tau in future. Mengikut usul fiqh, lebih baik menutup apa2 pintu kemudaratan.

Quote::
Melarang membaca qasidah dan berzanji yang memuji Rasulullah s.a.w. tahlil dan seumpamanya

Pujian pada Rasulullah s.a.w dibenarkan dengan syarat tak berlebihan dan atas fakta yang sahih. Bukan fakta dusta seperti yang terkandung dalam barzanji. Sebaik2 pujian ialah selawat ketika solat.

Quote::
Melarang umat Islam mengadakan sambutan hari kebesaran Islam seperti Maulid Nabi, Israk Mikraj dan lain-lain

Sambutan dibenarkan namun tak perlu mengagungkan tarikh. Sebab tarikh tu pun khilaf. Yang penting intipatinya bukan tarikhnya. Sambutan juga bukanlah sambutan yang sesuai dengan sunnah.

Quote::
Melarang umat Islam belajar sifat 20 dan seumpamanya

Kembali kepada ajaran tauhid yang mudah lebih diutamakan.

Quote::
Fahaman Asa'ari iaitu fahaman Ahlu Sunnah Wal-Jamaah dibuang jauh-jauh

Apa itu fahaman Ash'ari? Bukankah dia sendiri kembali kepada salaf?

Quote::
Imam dilarang membaca Bismillah pada permulaan Fatihah

Ini dusta, tak siapa yang melarang membaca bismillah pada fatihah. Cuma dibincangkan samada ia dibaca kuat atau perlahan

Quote::
Tidak boleh membaca wirid-wirid yang memuji Rasulullah s.a.w

Apakah wujud wirid yang lebih baik dari selawat nabi s.a.w? Jika nak baca wirid dibolehkan asalkan tidak dijadikan ibadah khusus dan maknanya tidak berlebihan.

Quote::
Tidak boleh melagu-lagukan lafaz al-Quran dan laungan azan, tetapi boleh baca dengan lurus sahaja

Dusta, dalam hadith shahih nabi menyuruh untuk melagukan al-Quran. Cuma saya tak tahu tentang bolehnya melagukan azan.

Quote::
Mengadakan majlis zikir secara berjemaah dilarang

Benar, rujuk sunan ad-darimi tentang bantahan Ibnu Mas'ud tentang zikir jemaah. Tidak diketahui ada dalil khusus membolehkan zikir jemaah dengan satu suara

Quote::
Amalan tariqah dilarang sama sekali

Hanya tariqat yang sesat diharamkan.


Quote::
Amalan berwirid selepas solat berjemaah dilarang keras

Imam Syafie sendiri kata boleh zikir kuat lepas solat untuk mengajar makmum tentang zikir sunnah. Setelah diketahui, maka hendaklah diam

Masalahnya di Malaysia setiap kali lepas solat 'wajib' zikir kuat, jika tak buat maka dituduh wahabi.

Peringatan Ulama Islam Tentang Golongan Pemecah Belah


Analisis IsuOleh: Anak_Pejuang

Assalamu'alaikum.
Saya tertarik dengan Artikel Pandangan Rasmi Jakim Mengenai Wahhabiyyah.

Namun penghantar artikel itu lupa mengapa Jakim menolak Wahhabi di Malaysia iaitu :

Pada asasnya kerajaan menolak kehadiran fahaman Wahhabiyyah atas dasar ia boleh menimbulkan kekecohan dan perpecahan di kalangan umat Islam. Ia sepertimana yang telah diputuskan di dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan iaitu pada kali ke-12 (1985), kali ke-14 (1985), kali ke-16 (1986), kali ke-40 (1996), kali ke-42 (1997) dan kali ke-44 (1998). Ia juga dibincangkan berkali-kali di dalam mesyuarat Panel Kajian Aqidah JAKIM pada kali ke-14 tahun 2000, kali ke-20 tahun 2002 dan kali ke-23 tahun 2003.

Kesemua keputusan perbincangan adalah menjurus kepada menyekat penularan fahaman Wahhabiyyah atas alasan isu-isu khilafiyyah fiqhiyyah yang dibangkitkan boleh menggugat perpaduan umat Islam di Malaysia.Memang tidak dinafikan fahaman Wahhabi inilah yang telah menimbulkan pecah belah di Malaysia bahkan di seluruh dunia, menghukum sesat majoriti ulamak dan umat Islam. Benarlah seperti yang disebutkan oleh ulamak :

Sesungguhnya benarlah apa yang pernah diungkapkan oleh ahli hikmah bahawa penawar boleh menjadi racun jika disalahgunakan atau jatuh ke tangan orang yang tidak ahli dalam menggunakannya. Demikianlah halnya apa yang berlaku ada hadith yang menyeru berpegang dengan Sunnah dan menjauhkan Bid'ah.


Pada Hakikatnya bertujuan memelihara kemurnian ajaran Islam dan mengukuhkan persaudaraan dan perpaduan umat Islam. Namun terdapat pihak yang mengunakannya untuk membid'ahkan amalan sebahagian besar umat Islam yang sebahagiannya merupakan pendapat Jumhur Ulama dan yang lainnya adalah masalah khilafiyyah di kalangan para Fuqaha'. Keadaan ini telah menimbulkan ketegangan dan fitnah di kalangan masyarakat Islam di mana sahaja penyakit ini merebak.

Al Sheikh Muhammad Zaki Ibrahim ketika menggambarkan kesan yang ditinggalkan oleh kegiatan golongan ini terhadap keharmonian masyarakat Islam di Mesir dalam bukunya "al-Salafiyyah al-Mu'assarah" menulis :


"Kita sekarang berhadapan dengan satu gelombang taufan melanda secara membuta tuli, dengan pelbagai dakwaan dan dakyah yang memaklumkan sebahagian besar umat Islam terkeluar daripada agama ALlah... kerana mereka tidak mengikut dan berpegang dengan pendapat yang dipegang oleh golongan berkenaan... hingga memporak perandakan keluarga.. anak menuduh bapanya kufur dan syirik, anak perempuan menderhaka kepada bapa dan menganggapnya ahli bid'ah dan fasik. Ada juga berlaku wanita kahwin dengan lelaki lain tanpa penceraian yang sah dengan suaminya berasaskan anggapan bahawa perkahwinan dengan suami pertamanya tidak sah kerana dia seorang yang kafir..."

Demikian besarnya fitnah yang ditimbulkan oleh penyalah gunaan tafsir nas-nas syarak tanpa berpandukan huraian oleh ulama muktabar. Hal ini memang telah diberikan peringatan oleh RasuluLlah s.a.w dalam sebuat hadith yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmidhi maksudnya:

"Sesiapa yang mentafsir al Quran tanpa ilmu maka bersedialah menduduki tempatnya di dalam neraka."

Ia turut diakui oleh Dr Muhammad Adil Azizah Al Kayali yang pernah menjawat sebagai Ketua Lembaga Pengawasan Da'wah di Dubai. Iaitu golongan yang suka menggunakan nama seperti Firqotun Najiah, Muwahhidun, Salafi ini telah menghukum kafir kepada penduduk di Abu Dhabi dan Dubai hanya kerana mereka bermazhab Maliki dan mengikut aliran Asya'iroh sehingga beliau telah menulis sebuah buku yang menerangkan pengkafiran yang telah dilakukan oleh golongan ini terhadap umat Islam beserta bukti-buktinya.

Contoh pengkafiran yang telah dilakukan oleh golongan Wahhabi Salafi ini ialah :

1. Dalam Mukhtashar Muslim lil Hafiz al Munziri ketika berkomentar hadith no 2060 tentang turunnya al Masih alaihis salam di akhir zaman. Sheikh Albani berkata :
"Ini jelas menunjukkan bahawa Isa 'alaihissalam akan berhukum dengan syari'at kita dan memberi keputusan dengan al Quran dan Sunnah, bukan dengan selain keduanya iaitu Injil atau Fiqh Hanafi atau yang seumpamanya".
Pernyataan Albani ini telah dibidas oleh Dekan Fakulti Usuluddin Universiti al Imam Muhammad bin Su'ud al Islamiyah Riyadh iaitu Dr Ibrahim al Manshuri di Akhbar Harian 'Ukkaz dalam tiga makalah yang ditampilkan bersiri. Beliau berkata :
"Bagaimana anda menyamakan mazhab-mazhab dengan Injil yang sudah tidak asli dalam hal kebatilan? Dan bagaimana pula anda menggolongkan para pengikut mazhab yang empat berada dalam kesesatan seperti Yahudi dan Nasrani dan bahawa semua itu adalah pengikut kebatilan sebagaimana sangkaan anda?
*Sheikh Albani menyamakan Fiqh Hanafi yang dalil dan hujjahnya adalah dari Al Quran dan Sunnah dengan Injil yang terang jelas sudah terpesong.

2. Di dalam Akhbar al Muslimin ad Dauliyah : apabila ditanya tentang 2 imam besar iaitu Imam An Nawawi dan Ibnu Hajar (semoga keduanya dirahmati ALlah) :
"Sesungguhnya kedua Imam itu memiliki aqidah yang rosak dan melakukan penyimpangan (tahrif) dalam beberapa masalah I'tiqad".
3. Safar al Hawali dalam risalahnya bertajuk Minhaj al Asya'iroh fil Aqidah hal 28 :
"Seandainya dikatakan bahawa al Hafizh Ibnu Hajar adalah orang yang tidak menentu aqidahnya nescaya ia lebih mendekati kebenaran".

Antara bukti golongan wahhabi salafi ini menghukum sesat kepada ulamak Islam dan jemaah Islam yang boleh dibaca secara langsung dari laman web :

1. Menghukum sesat kepada Prof Dr Yusof al Qardhawi, Imam Hassan al Banna, dan Jemaah Ikhwan Muslimin :

http://salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=630

2. Menghukum sesat kepada Imam Hasan al Banna :

http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=375

3. Menghukum sesat kepada golongan Asya'iroh :

http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=715

Dan banyak lagi contoh-contoh hukuman sesat, kafir dan syirik tanpa hak yang dilakukan oleh golongan yang melampau ini.

Sumber :

1. Kata Pengantar Mufti Wilayah Persekutuan Dato' Wan Zahidi Bin Wan Teh, Makna Sebenar Bid'ah Satu Penjelasan Rapi, al-Sheikh al-Hafiz al-Fadl Abu Al Fadl AbduLLah al-Siddiq al-Ghumari, Middle East Global ,2003, Selangor

2. Dr Muhammad Adil Azizah Al Kayali, Al Firqah An Najiah Hia Al Ummatul Islamiyyah Kulluha

sumber:keluarga ambuyat