Pages

kematian adalah sebaik-baik peringatan.....

Sunday, April 11, 2010

Rusuhan di Thai 9 mati

Kumpulan Baju Merah bertempur dengan pasukan keselamatan Thailand dalam rusuhan di Bangkok, malam tadi. - AFP

BANGKOK 10 April - Sembilan orang terbunuh manakala beratus lagi cedera apabila pasukan tentera melepaskan tembakan peluru getah dan gas pemedih mata bagi menghadapi berpuluh-puluh ribu penunjuk perasaan yang merusuh dan melontarkan bom petrol di Bangkok, malam ini.

Empat daripada mereka yang terbunuh merupakan penunjuk perasaan, empat anggota tentera dan seorang wartawan, kata Timbalan Gabenor Bangkok, Malinee Sukavrejworakit.

Sekurang-kurangnya 242 orang yang lain cedera termasuk 64 orang anggota tentera dan polis ketika berlaku pertempuran antara penunjuk perasaan dan pasukan keselamatan dekat Jalan Rajdimnoen dan jambatan Phan Fah tidak jauh dari bangunan lama kerajaan dan ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Bangkok.

Jurucakap tentera, Sansern Kaewkamnerd berkata, pihak tentera berjaya menawan semula bangunan lama kerajaan itu sehingga ke Jalan Khao San daripada penguasaan kumpulan Baju Merah selepas hampir sejam berlaku pertempuran.

"Jika berlaku keganasan lagi, pihak tentera tidak akan teragak-agak untuk bertindak ke atas kumpulan Baju Merah," kata Sansern.

Sementara itu AP melaporkan, wartawan yang terbunuh itu adalah wartawan Jepun.

Pengarah Hospital Besar BMA, Pichaya Nakwatchara berkata, wartawan tersebut berkhidmat dengan agensi berita Thomson Reuters. - REUTERS

No comments: