Pages

kematian adalah sebaik-baik peringatan.....

Friday, February 3, 2012

IMAN

Sesungguhnya tahap Iman manusia terbahagi kepda 5 tahap.
1. Iman Taqlid. Iman yg ikut ikut /pak turut. Apa orang buat kita buat tanpa berlandaskan kepada dalil dan Al Quran.
2. Iman Ilmu. Seseorang yang mempelajari ilmu tentang Allah, malaikat, rasul2, kitab dan lain lain dan berkeyakinan dengan bertunjangkan kepada akal. Tidak mudah terpengaruh dengan ideoloji lain. Mampu untuk memperkatakan islam tetapi tidak berbuat atau mengamalkan apa yang dikatakan.
3. Iman 'Ayyan. Hasil daripada tarbiyah dan mujahadah yang bersungguh sungguh orang yang beriman Ilmu akan meningkat kepada Iman 'Ayyan. Iman nya bertempat dihati dan bukan lagi di fikiran. Hatinya sentiasa mengingati Allah, ibadahnya khusyuk dan sentiasa merasa kebesaran Allah S.W.T . Semua perimtah Allah SWT dipatuhi dan sentiasa sensitif dengan dosa. Setiap ujian dihadapi dengan penuh sabar.
4. Iman Haq. Seseorang itu mata hatinya melihat 'Allah SWT, sentiasa bertaqwa dan sentiasa khusyuk dalam kesyahduan cinta kepada Rabb. Hatinya tidak terpaut dengan dunia dan tidak dapat dilalaikan oleh nafsu mahupun iblis laknatullah. Inilah digelar Al'Muqarrobin yakni orang yang hampir dengan Allah SWT.
5. Iman Hakikat. Peringkat iman yang paling sempurna dan tertinggi yang dimiliki oleh rasul rasul, nabi nabi, khulafa' Ar-Rasyideen serta wali wali Allah yang maha besar. Mereka akan ditempatkan di dalam syurga yang paling tinggi. Ibadah masyaallah hebat, solat paling kurang 300 rakaat sehari. Budi akhlak terpuji dan digelar golongsn 'superscale' Akhirat.
Dimanakah letaknya tahap keimanan kita ? Sama samalah kita memuhasabahkan diri serta tingkatkan iman kita.

No comments: