Pages

kematian adalah sebaik-baik peringatan.....

Tuesday, January 12, 2010

Ilmu Rawatan Islam

Asas dalam ilmu rawatan Islam adalah doa yang dipanggil Ruqyah. Ianya didasarkan kepada ayat2 Allah, hadis2 Nabi dan dari salafuss soleh. Insan tidak memiliki kesembuhan, hanya Allah yang memilikinya. Insan hanya memiliki ikhtiar. allah akan memberi pahala kepada ikhtiar tersebut.

Untuk mencari ilmu, seseorang itu perlu ada :-
1.Niat untuk mencari ilmu
2.Keikhlasan
3.Komited dengan ilmu yang dipelajari
4.Hendaklah beramal dengan ilmu yang dipelajari
5.Mengembangkan ilmu tersebut kerana ianya amanah Allah.

Adalah berdosa besar sekiranya kita menyembunyikan ilmu. Berkata Imam Syafie, Kamu tidak akan boleh mencapai ilmu Perawatan Islam melainkan memenuhi 6 kriteria berikut:-
1.Cerdik
2.Minat
3.Kesungguhan
4.Korbankan kewangan untuk tujuan mencari ilmu
5.Berkawan dengan guru - antara guru dan murid , murid dan guru adalah seumpama kawan yang saling berinteraksi. Berkawan adalah banyak melihat kebaikan dari keburukan kaawan tersebut.
6.Mengorbankan masa yang panjang.

Pintu masuk kepada Ilmu Perawatan Islam adalah niat belajar kerana Allah. Oleh itu apabila diminta pertolongan oleh orang lain, wajib membantu. Sebuah hadis ada menyatakan memenuhi / menunaikan permintaan tolong dari saudara kita adalah lebih baik dari beriktikaf 2 bulan di masjid Nabi.

Sistem ilmu umpama makanan di mana perlu diambil sedikit sedikit, kemudian tambah.Ujian dari Allah akan mendatangi orang yang belajar ilmu dimana akan ada yang dengki, terutama iblis dan syaitan. Oleh itu berbagai halangan akan dihadapi. Oleh itu perlu membuat perlindungan diri. Yang terbaik adalah dengan mengamalkan 3 kul dan ayatul kursi.

Caranya:
Dalam keadaan berwudhuk dan menghadap kiblat, baca 3 Qul dan ayatul kursi.(Tadah tangan seperti berdoa)
Kemudian tiup sehabis nafas dan tahan nafas. Cekup tangan ke muka dan hisap balik nafas tadi. Kemudian sapukan tangan ke muka sampai ke telinga. Kemudian sambung ke seluruh badan dengan niat mintapertolongan dan perlindungan dari Allah.

Fatihah adalah ummul kitab dan menjadi rukun sembahyang. Oleh itu bacaan Fatihah mesti betul dan mesti diamalkan. Oleh itu amalkan membaca Fatihah setiap lepas solat dengan niat kerana Allah dan niatkan untuk menjadikannya ramuan, kawan dan teman untuk berubat dan merawat @ menyembuhkan penyakit. Hadis Nabi ada menyebut Fatihah adalah penyembuh kepada semua jenis racun.

Pada hari ke dua, bacakan fatihah 2 kali setiap lepas solat 5 waktu. Seterusnya utk hari ke 3, 3 kali dan sterusnya hingga hari ke tujuh. Selepas hari ke 7, bacalah 7 kali setiap lepas solat sekiranya mampu. Sekiranya tidak mampu, baca sekadar yang termampu.

nota: Imam Syafie mengatakan dalam fatihah ada 24 syaddah di mana tertinggal satu syaddah akan cacat Fatihah itu. Oleh itu perbetulkan bacaan fatihah anda.

- nota kuliah pengenalan-

No comments: